DIY | Cotton Eggs | Paastak

Je kent ze wel die katoen ballen, waar je een lampje in kunt doen en er superleuke slingers mee kunt maken.
Of vul een transparante vaas vol met kleine balletjes!

Promo

Ik maakte een variant op deze ballen en maakte grote eieren!

Wat heb je nodig?

– ballonnen (waterballon in mijn geval voor de eivorm)
– katoen, draad, wol, lint
– veel lucht of een pompje
– houtlijm
– plastic bak
– water

Nodig
Trek oude kleding aan en leg een plastic zak over je oude tafelkleed (ik heb dit de tweede keer pas gedaan, mijn eerste keer was er dus houtlijm op de tafel gekomen, ondanks mijn oude kleed).
Wil je hartvormen maken, bijvoorbeeld als ornament op de vensterbank, koop dan hartballonnen! Ik maakte ook nog kegels van plastic om te bewerken, maar die zie je nog een andere keer!

Cone

Helaas te weinig tijd om dat deze ronde te doen, maar ik ga zeer zeker deze afmaken!

Maak een badje met lijm. Dit doe je 50/50 houtlijm en water.
Bijvoorbeeld 500 ml lijm + 500 ml water (dit is heel veel ik zou de helft pakken!)

Blaas de ballonnen op!
Begin te wikkelen, door het begin even wat nat te maken in je lijm.
Tussendoor kun je met een kwastje wat grip maken door lijm erop te deppen!

foto1

Eenmaal klaar, knip het katoen af en ga nu je ballon/ei door de lijm draaien, zorg dat de draden zich goed kunnen volzuigen!

Knijp het restant er uit, niet te hard knijpen, dan knalt je ballon!
Leg ze even op een vuilniszak totdat je alles klaar hebt.
Neem nu een kleding hanger en knoop daar touwtjes aan.
Knoop nu al je eieren/ballen er aan en hang het zo op dat het kan uitdruipen!
Leg een vuilniszak onder je hanger met deze ballen!

Na 24 uur zijn ze klaar en droog.
Nu kun je er een gaatje inprikken! Begin onderaan, zo kan het langzaam naar de punt leeglopen.
Trek de ballon er uit.

foto2

Je kunt ze ook met lint maken. Grote ballen die je naderhand van lampjes voorziet.

foto3

Mijn eieren zijn enorm goed gelukt en ik ben trots op het resultaat!

Een rot klusje, maar niet onmogelijk zijn de eieren met binddraad geworden!

foto5

Mijn vriendin C en ik hebben wat af zitten grommen tijdens het wikkelen van deze eieren… maar ach, we hadden de grootste lol!

foto4

Het resultaat… zie je de tak? Met kerst hingen er ballen aan, nu mag deze een paar dagen fungeren al paastak!

Wat vind jij van mijn DIY?

Handtekening

 

18 thoughts on “DIY | Cotton Eggs | Paastak

  1. Ze zijn leuk geworden. Ik heb ook alles in huis om er mee aan de slag te gaan, maar dat komt vanzelf. Ben bennieuwd wat je met die andere vormen hebt gedaan, maaar je paas tak is erg leuk 🙂

  2. Heel mooi! De eieren zijn zeker goed gelukt.
    Veertig jaar geleden maakte mijn moeder met deze methode een lamp voor boven de eettafel- ik ga morgen eens vragen waar ‘ie gebleven is.

Geef een reactie

